Рекомендации по написанию эссе (задание 38)
раздела «Письменная речь» ЕГЭ по английскому языку
Пример задания 38
38.1. Imagine that you are doing a project on what
book genres are popular among teenagers in Zetland. You have found some
data on the subject – the results of the opinion polls (see the table below).
Comment on the data in the table and give your personal opinion on the
subject of the project.
Book
genre |
Number
of readers % |
adventure |
55.4 |
Detective / spy stories |
55.3 |
Sports stories |
49.2 |
Animal stories |
27.2 |
romance |
17.6 |
Write 200–250
words.
Use the
following plan:
¾
make an opening statement on
the subject of the project;
¾
select and report 2–3 facts;
¾
make 1–2 comparisons where
relevant and give your comments;
¾
outline a problem that can
arise with reading and suggest a way of solving it;
¾
conclude by giving and
explaining your opinion on the importance of reading for teenagers.
Критерии оценивания
- Решение коммуникативной задачи (РКЗ) – 3 балла.
- Организация высказывания – 3 балла.
- Языковое оформление – 3 балла.
- Грамматическое оформление текста – 3 балла.
- Орфография и пунктуация – 2 балла.
Всего 14 баллов. Рекомендуемое время на выполнение – 60
минут.
Стратегии
выполнения
- внимательно прочитать предложенные темы проектов,
таблицу/диаграмму и план, обдумать, какая проблематика скрыта в каждом из
заданий, мысленно подобрать возможное содержание Вашей работы;
- четко следовать плану сочинения – 5 абзацев (не забывая про
ЛИНКЕРЫ/СВЯЗКИ);
- анализировать (интерпретировать) данные таблиц / диаграмм;
- сравнивать и сопоставлять;
- видеть проблему и пути ее решения;
- выражать свое мнение с пояснением (WHY – because / as);
- умения перефразировать.
Пункт 1 (абзац 1) – сделайте вступление по теме проектной работы.
Примечание: абзацы
имеют свою структуру: в первом предложении абзаца обычно выражена его основная
мысль, которая далее развивается, подкрепляется аргументами, примерами и т.д.
Таким образом, все абзацы нашего эссе должны показывать, что это развернутое
письменное высказывание с элементами РАССУЖДЕНИЯ. Чтобы аспект был полностью
раскрыт, достаточно более развёрнуто описать 2 факта из статистики или привести
3 факта в более краткой форме.
“Правильное” вступление состоит из 2-3 предложений и
знакомит нас с проблемой, указанной в
самом задании. Обязательно надо
указать / написать :
·
вводный тезис общего характера по
выбранной теме с обозначением коммуникативной ситуации;
·
что вы делаете проект и указать
/ написать тему проекта (из задания)
·
что вы нашли к нему данные опроса в СТРАНЕ (МЕСТЕ)
·
в своем эссе
будете комментировать (анализировать) и высказывать свое мнение.
Recent studies show that teenagers’ reading habits have changed. While
doing my project on teenage reading preferences living in Zetland, I
found some relevant data that illustrates what book genres adolescents
choose to read, and in this essay I am going to comment on this data and
express my opinion on the subject of the research.
*Фразы, выделенные в примерах жирным шрифтом в этом и
других абзацах, можно использовать как клише в эссе по любой теме.
Пункт 2 (абзац 2) – выберите и опишите 2-3 факта из
статистики. (т.е. развернуто
описать 2 факта из статистики или 3 факта в более краткой форме).
Начинайте второй абзац с описания основной идеи всего абзаца. Затем
лучше остановиться на 2 фактах с максимальными и минимальными
показателями и написать о них, обязательно указывая количество процентов
цифрами. В этом абзаце ничего сравнивать не надо! Лучше привести КОММЕНТАРИЙ c числовыми данными (что видим: большинство предпочитает/ другие -….., небольшая группа): the
majority of …, most participants of the opinion polls, over half of the
participants, less than a fifth of the participants, the least preferred, the
largest group of … , etc.
According to the results of the
opinion polls, the majority of teenagers living in Zetland who are fond of reading
choose books with gripping plots, unpredictable storylines, and action
scenes, such as adventure books (55.4%), detective, war, and spy stories
(55.3%). The data also shows that some young people enjoy reading
animal stories (27.2%) and romance novels (17.6%). (These genres tend to focus on individuals, their sentiments, and their
inner motives, as well as expressing nature and the beauty of each moment).
Пункт 3 (абзац 3) – сделайте 1-2 существенных сравнения и
прокомментируйте их.
Важно! Правильно распределить 5 фактов из таблицы –
2 факта во 2 абзаце и 2 факта - сравнение в третьем абзаце. Если
во 2 абзаце вы комментировали данные А и В, то в 3 абзаце надо сравнить А и Д/C или В и Д/C
Looking at the figures in the
table, we can see that sports stories (noted by 49.2 % of
respondents) are almost twice as popular
as animal stories. Another
interesting feature of the poll is that adventure and detective/war/spy
stories are twice as favored as
animal stories (27.2 %).
Пункт 4 (абзац 4) – укажите проблему, которая может возникнуть с
чтением и предложите способ её решения.
Нужно выявить проблему, скрытую в данных соцопроса
или поднять другую проблему в исследуемой сфере и найти логическое решение
данной проблемы. Первое предложение — это как
всегда основная идея всего абзаца. Далее опишите возможную проблему, связанную
с темой исследования, и предложите способ решения этой проблемы.
According to the research, young people are much more
likely to open a breathtaking page-turner than a long but equally interesting
romance and wonderful kind animal stories. As a result, the younger
generation may be less emotionally intelligent, compassionate, and friendly. To
prevent this from happening, schools could organize reading clubs where
students could discuss their favourite books and learn about new literary
genres.
Пункт
5 (абзац
5) – сделайте вывод, выразив своё мнение о важности чтения для подростков.
Для раскрытия
этого аспекта важно точно следовать формулировке,
данной в плане ответа. Формулировки могут выделять разные стороны
исследуемого явления – с некоторым расширением: например, тема проекта «Чтение
в жизни подростков», а в заключении может стоять «роль чтения в жизни людей».
Также в заключении должно быть ясно и
чётко сказано, что это мнение автора. (I
think)
In conclusion, I
believe that reading should be an essential part of teenagers’ lives. It is important
to expose young people to adventure and romance novels, as this will help them
become more versatile, emotionally stable, and curious.
Sample Answer
Teenagers'
reading habits have shifted, according to recent research. To learn more about
it, I found data on what literary genres are popular among youngsters in
Zetland. I evaluated this data as part of my research and discovered some interesting
insights.
According
to the research, teenagers in Zetland read a variety of book genres. The majority of
respondents (55.4 percent) prefer reading adventure novels, as well as
detective, war, and spy fiction (55.3 percent). Sports tales are the third most
popular genre, as indicated by 49.2 percent of respondents. 27.2 percent of
those questioned like animal tales, while just 17.6 percent enjoy romance.
Clearly, there
is a significant gap in popularity between the most and least popular book
genres: adventure novels are almost three
times as popular as romance. By contrast, the gap between romance and
animal tales is not as pronounced: it is less than 10%.
While
teenagers in Zetland seem to be interested in reading, young people worldwide
are reading fewer books than in the past. The issue is that today's teens are
easily discouraged by lengthy and difficult texts. As a consequence, young
people get discouraged and lose interest in reading, impairing their
comprehension abilities and academic achievement. The best way to address this
issue is to allow adolescents to choose their own reading material and to
encourage them to read more often.
To
conclude, I believe that despite some problems associated with reading,
it is very important for teenagers to read different texts on a regular basis.
Шаблон к заданию 38
Paragraph 1:
make an opening statement on the subject of the project work
It goes without saying that today /nowadays … (вводное предложение общего
характера по теме проекта). While doing my project on …. (тема проекта) I found some relevant data that illustrates
… and in this essay I am going to
comment on this data and express my opinion on the subject of the research.
Paragraph 2:
select and report 2–3 main features
The information, given in the table / diagram / pie chart / clearly
illustrates the popularity of …………… On the contrary, we can see that ……... is
the least important for students / young people / teenagers. It is only ……
percent. They put it at the bottom of the table / diagram / pie chart .
Paragraph 3:
make 1–2 comparisons where relevant and give your comments
According to the data in the table / diagram / pie chart / the greatest
difference is that ………… . Another thing that I would like to mention here is
that ……….. turned out to be more / less important than ….. . The table /diagram
/pie chart / also shows that ……….. which is only …… percent more / less than
…….. .
Paragraph 4:
outline a problem that can arise with reading
and suggest the way of solving it (читаем формулировку пункта плана)
The typical problem that arises here is that ………. . As far as I know, it
can lead to……. . However, / Fortunately, the problem is solvable. To solve this problem, …
Paragraph 5:
draw a conclusion giving your personal opinion on the importance of reading in
human life.
(внимательно читаем формулировку
этого пункта плана!)
In conclusion, I believe that … .
Стилистические особенности эссе
Всё эссе должно
быть написано в нейтральном стиле. Это означает, что в развёрнутом ответе
нельзя использовать:
•
риторические вопросы;
•
разговорные выражения и конструкции типа Let’s.
Let us и Let me — нейтральный стиль;
•
сниженную лексику типа folks (people);
•
стяжённые (краткие) формы глаголов: I’m, he’s,
don’t, aren’t, can’t, didn’t, I’d like; исключение — needn’t.
Несколько
советов, как соблюсти формальный / нейтральный стиль:
·
Употребляйте
минимум личных местоимений. Лучше использовать обобщения («люди», «граждане»,
«школьники») и пассивные грамматические конструкции: «была проделана работа»,
«был проведён эксперимент». Личное местоимение допустимо только для изложения
своего мнения: “I believe…”
·
Не используйте
оценочных или ярких экспрессивных прилагательных (good, bad, nice, terrible, interesting, amazing).
Если нужны прилагательные, лучше употреблять те, что несут больше смысла и
менее эмоционально окрашены: motivating, educational, beneficial, convenient. Подчёркивайте, какие возможности даёт то или иное
явление или предмет.
·
Применяйте правило
“7+ sentences” — в предложении должно быть минимум 7 слов. Избегайте простых
коротких предложений.
·
Не начинайте
предложение с but или and. Лучше использовать yet или however. Допустимы moreover и furthermore.
·
Отнеситесь
внимательно к знакам препинания. В конце предложения необходима точка. Вводные
конструкции и слова-связки выделяются запятыми.
Useful Language
Фразы-клише для
вступления:
It is well known that… (topic
= выбранная тема)
Nowadays more and more people + action
connected with the topic (действие, связанное с темой проекта: читают, вяжут, путешествуют и т.п.)
Over the last few decades there has been a
significant increase in the number of people who (do something connected with
the topic).
(Topic of the essay = Swimming / Reading/…)
plays an important role in our life
Undoubtedly, all people (action connected with the topic )
Nowadays it is impossible to imagine … (e.g.
life)
without
…
Фразы-клише для 2 абзаца (описание данных)
The
main features of this table /graph / pie chart …
What
stands out from the table/graph/pie chart…
One
can see from the poll that …
Another
striking feature is…
The
most popular … the least popular …
Looking
at the main features…
If
we look at the graph /table /pie chart, we can see …
Фразы-клише
для 3 абзаца (сравнение)
in comparison / in contrast, … / on
the other hand / However, … / Likewise,…
not
as / so … as / while / whereas /
although / but
We can compare…in terms of the number /
percentage of…
… is by far the most…
The figures for / the percentage of / the number
of …. tend / tends to be fairly similar.
The number of … who… is slightly higher than…
… is the only…with a noticeably higher
proportion / percentage of…
…. as…..as….
… far more / less…than….
… twice as much / many….as….
It is clear from the table / diagram that the
proportion of people who… is higher / lower than of those who…
The same / similar pattern can be seen for
people who…
Фразы-клише для 4 абзаца
(проблема и решение):
The
main problem with … is … General
solutions center around…
The
main problem faced by … is … One effective
solution to deal with … is
The
foremost problem here is … A solution
that can prove successful is …
It can be assumed / concluded
from the given data / information that there is / are not enough…
Even though I believe these figures / numbers
may fluctuate depending on who the respondents are, there is still a problem
of…
From the figures, it can be inferred that…
It is noticeable that…
Overall,…
Фразы-клише для 5 абзаца
(заключение, своё мнение):
a) Выражения
для заключения / подведения итогов:
To
conclude / To sum up / To summarise …
Taking
all this into account / consideration …
All
in all…
All
things considered…
In
conclusion
…
b) Клише для выражения своего мнения:
Personally, I think that …
In my opinion, …
In my view, …
In my point of view…
I believe that …
I am convinced that
I strongly believe that …
Наиболее частые слова и выражения, которые используются
для анализа
данных таблиц и диаграмм
Описание численных показателей:
3% = A tiny fraction, a
tiny portion, a very small proportion.
5% = An insignificant
minority, an insignificant proportion.
16% = A small minority, a small
portion.
24% = Almost a quarter.
25% = Exactly a quarter.
26% = Roughly one quarter.
32% = Nearly one-third,
nearly a third.
49% = Around a half, just
under a half.
50% = Exactly a half.
51% = Just over a half.
70% = A large proportion.
73% = Nearly three quarters,
a significant majority, a significant proportion.
77% = Approximately three
quarters, more than three-quarters.
79% = Well over three
quarters.
89% = A very large
proportion.
·
Quantity words
the same, majority, minority, about, around, almost,
roughly, smaller, larger, higher, lower, fewer, less, twice as many/much,
equal.
·
Comparison words
whereas, while, in comparison to, compared to,
different from, relatively, respectively, with regards to, relative to.
·
Categorising words
variety, trend, type, figure, number, category,
amount, quantity.
·
Reporting constructions
This table shows that … According to this data /
information.
Nouns |
Verbs |
Collocations |
The diagram (the bar chart) |
shows |
figures
for…. |
The table |
illustrates |
a number of people who… |
|
gives |
changes
in… |
|
|
proportion / percentage
of… |
|
|
information
about… |
|
|
data
about… |
|
|
…%, …% and
…% respectively |
Практикум
38. 1. Imagine that you are doing a project on what environmental problems
Zetland teenagers consider
to be the most dangerous. You have
found some data on the subject – the
results of the opinion polls (see
the table below).
Comment on
the data in the table and
give your opinion on the subject of the project.
The most dangerous environmental problems |
Number of
respondents (%) |
Global
warming |
44 |
Air
pollution |
22 |
Water
pollution |
16 |
Deforestation |
12 |
Rare
species extinction |
6 |
Write 200–250
words.
Use the following plan:
– make an opening statement on the subject of the project;
– select and report 2–3 facts;
– make 1–2 comparisons where relevant;
– outline a problem that can arise with the environment
in your region and suggest a way of solving it;
– conclude by giving your opinion on the importance of
environmental protection for teenagers.
38.2. Imagine that you are doing a project on what is most important
about the New Year celebration for Zetlanders. You have found some data on
the subject – the results of the opinion polls (see the diagram
below)
Comment on the data in the
diagram and give your opinion on the subject of the project.
Write 200–250 words.
Use the following plan:
– make an
opening statement on the subject of the project;
– select and
report 2–3 facts;
– make 1–2 comparisons
where relevant;
– outline a
problem that can arise with celebrating the New Year and suggest a way of
solving it;
– conclude
by giving your opinion on the importance of family
celebrations in our lives.
Комментариев нет:
Отправить комментарий