Translator

Teaching Hints

March 20-22 State University













March 3d, 2017
do schools kill creativity?



May 31st, 2016
Dear colleagues, here is the repost from Andrew Mishin facebook messege. i agree to every word of it and you?
Have you got insurance?:  When I tell colleagues I mostly teach teenagers, they tend to respond with health warnings: ‘Teaching teens can… …seriously damage your health’ or ‘…try your patience’ or ‘…drive you nuts’ or ‘…shake your nerves and rattle your brains’ – the list is endless. But I have found they are not that bad really – especially in small doses! 
.....


December, 7
Here are some essential links to make use of while sitting the RNE


https://docs.google.com/presentation/d/18ZwMq_AzIcUqd6JmKAEPH1fFoaCRrJXZwDqY_LldPnk/edit








October 5, 2015
What job is the noblest and the most backbreaking, the most unpaid in terms of money, but rewarding in terms of students' devotion and respect? that of a TEACHER!
A teacher has been given many names-an educator, a friend, a wizard and a magician with the heart set on the kids....
Congratulations, for today is Teacher's Day! 
Here's a set of posters devoted to all those who consider themselves to be teachers.




















******************************************************************
April 2015- time to exchange teaching experience, to learn from other colleagues.
Terra Lingua invited two educationalists-
Macmillan representatives from Novosibirsk, who organised workshops, one  in early English educational games  
a-n-d  the other- in Exam practice.

 




**************************************************************************
4 March 2015
To,  students attending the  course in our gymnasia on Wednesday
here is the techno-chart we tried to compel today:


Технологическая карта урока
Учитель: Галдина Нина Александровна
Класс: 11 (Spotlight, Module 1)
Тема урока: Family Matters
Цель: развитие коммуникативных навыков неподготовленной речи на текстовом этапе
Тип урока: Урок открытия нового знания
Планируемые результаты
1.     Предметные: овладеть объёмом информации, необходимым   для оформления монологического аргументированного высказывания по теме, участия в полилоге, диспуте.

2.     Личностные: сформировать ценностные установки  по отношению к семье как мини- социуму


3.     Метапредметные
Регулятивные: научиться структурировать  учебный материала в логическое высказывание с предъявлением аргументов и контраргументов, личным мнением и расширением до ситуативного полилога.

Познавательные: применять логические приёмы моделирования устного высказывания в процессе  поиска и обработки языкового материала

Коммуникативные: научиться отстаивать собственное мнение с помощью аргументированного монолога и участия в полилоге



Задачи урока
Образовательные: ознакомиться с характеристикой  современной семьи в различных странах мира.


Развивающие: практиковать интернет-поиск энциклопедических статей, медиа материалов и пр. информации для оформления  собственного проекта.


Воспитательные: формирование  чувства уважения к семейным ценностям, личной ответственности за взаимоотношения в семье, сохранение  здоровой семейной атмосферы доверия и взаимопонимания.



Ресурсы: базовый текст модуля 1а, презентация Family (характеристика семьи в разных странах),   Family Bonds (семейные ценности россиян), интернет и медиа-ресурсы с сайтов Leo lingua, Enginform
Формы работы: дотекстовый этап: мозговой штурм  и лингвистическая беседа,
Текстовый этап: конспектирование(кластер)+5Why ??? квест
Послетекстовый этап: полилог+ аукцион идей.
Формы контроля: денотатный граф по базовому тексту /ромашка 5 Why-questions /  кластер Family Matters
Домашнее задание: постерный проект So many countries, so many families –индивидуальные задания- характеристика типичной Британской/ Финской/Шведской….семьи.

Этап урока, время
Деятельность учителя
Речь учителя
Деятельность обучающихся

1.                  Мотивация  к учебной деятельности 
(3-4 мин)
Brain storm Teacher-pupil1, pupil 2,pupil 3,
Teacher-class,
P1-p2-p3-p4… (a snowball )




(Warm-up)
* you can’t deny the fact that the new academic year is a family matter, especially when it’s your last schooling period, isn’t it?
** do you often share your school experience with the family?
*** and how often does your family reunite to decide your  problems (did you discuss your after-school perspectives?)….

Let’s draw the conclusion “ you are never alone while there is a   family by your side.”
Remember the saying, so many countries…
… and….so many families.

Блиц-ответы в режиме «мозговой штурм»
P1 Definitely so, for me it’s a time of new challenges…and I couldn’t cope without my family support…
P2  my granny often says that school is the priority…
P3 I daresay, my parents are more nervous about my school leaving , much more than me…







So many people
2.                 Актуализация и пробное учебное действие (4-5 мин)

 Mini-poll
 Доска (семейные фото разных стран)(3???)  и учебник:
A LEXICAL BOX (single parents-extended family-work long hours-…. (см учебник, модуль 1а, упр 1, 2,
+ Звуковое задание №1)
 3 WH???Who is the head?
What are family celebrations/ traditions?
What do parents teach  their kids?


Let’s consider the stereotypes, the pics will help you to give a personal view…
I say “An Italian family…(don Carleone..) what are your associations?
In Britain they say, kids should be seen, not heard. What does it mean?
Look at the typical picture of a typical American family. Whats your opinion?
( визуальная опора в виде фото на доске + ответы на вопросы (там же)
Before reading prediction
 P1 I believe, the British family is rather extended and Christmas is a holly time for family reunion.
P2 As I see it in the picture, in Japan the all obey and respect the elderly people in the family….
3.                 Постановка учебной задачи
(5-6 мин)
Формулировка вопроса и предъявление графики опорного конспекта (кластер по тексту)
So, we see, families are quite different, each country has something peculiar about family matters. Let’s discover some family traits and compare them. Maybe we ‘ll find some universal traits, as well.
There is the story in the book, the pictures on the i-board, the lexical box on pages 7-8 –to support our investigation/
Here we go.
(изучение схемы-кластера-определение стратегии выполнения задания)
4.                  Открытие нового знания (15-16 мин)
Аудирование с визуальной поддержкой- базовый текст модуля
While listening, we make notes on each country (ведём конспект-кластер по образцу-схема на доске и на каждой парте)
Аудирование и конспектирование
5.                  Первичное закрепление  (5-8 мин)

По упражнениям после текста - проверка понимания, ассимиляция новых ЛЕ в контексте- переспрос, синонимические замены, дифиниция.
P1-P2-P3-P4…..(коммуникативные упражнения  по модулю1а- в учебнике и рабочей тетради)
(см. примеры ответов в книге для учителя)
6.                  Самостоятельная работа (5-6 мин)
Вторичное прослушивание текста,  заполнение кластера. Дополнение схемы  деталями (заполнение в кластере  ряда «устойчивые выражения и идиомы» параллельно ряду  «прилагательные»).
        
Расширение кластера новым рядом (идиомы)
7.                 Включение в систему знаний
(6-8 мин)

Полилог- обмен мнениями
Аукцион идей ( распределить страны по количеству пар учащихся в классе- каждая пара «защищает» «свою» страну)
Now, let’s exchange opinions on how you see families in different countries.
You work in pairs to pilot a speech on each bloc of your notes.
Работа в парах-представление «семейного портрета» отдельно взятой  страны Britain, China, Japan, Italy, Russia, Jordan
8.                 Рефлексия и домашнее задание (3-4 мин)

Conclusion.Оформление выводов, выбор индивидуального задания для создания «постерного доклада»
Did I get it right?  (правильные и неправильные утверждения по тексту –структурирование по абзацам- утверждение- страна)
e.g. Mom is the head of the family in Italy
In Britain kids are brought up by a single parent.
The birth rate in China is rather high….

Задание по выбору(проект-защита)
(предложение медиа-сопровождения-видео-аудио-материалов- интернет)
(предложение презентации с вербальными опорами)
(предложение энциклопедической справки с фото «family album»


T-P1
T-P2
T-p3… (учитель-ученик, учитель-класс)


Составитель:  Галдина Нина Александровна

18 December
here are some pics from our TEA's seminar and some pics taken at school 17 the other day:


 and here is what I noticed in common:
*projecting work in pairs and groups goes on well in class,
**there is a certain structure of the process, from word-to phrase-taken up in a grammar pattern, -then a sentence and finally-a speech;
we still mind physical breaks in work, media support, communication and interaction;
home tasks enforce the classwork;
marks are commented;
there is self evaluation as a must in class.














December 2014
Since it's been a hard time recently, there wasn't a minute to spare on photos of ELT seminars. but the meetings were really useful and remarkable, there came a professor from Moscow Univeristy- L.A.Gorodetskaya, lecturers from Egypt and Italy, they instructed us alongside with the local tutors from KemSU and Technological University...





a novelty experience was gained at the workshop of a representative of Ter-Minasova's working group (the FAVOURITE publication set)....no wonder, the days will stay in memory for a long time.
the pics are following:




Frankly,  i enjoyed the workshop introducing the FAVOURITE set (headed by S.Ter-Minasova), rather educative, social and developing. i believe it's a good choice both for students and teachers. and the most enjoyable thing about it....guess what? ...why,  there are some episodes from my most beloved novel "DADDY-LONG-LEGS", a touching story of an orphan girl, told in form of her private correspondence with a trustee...









**************************
31st October 
(Halloween Eve in our ALMA MATER- KemSu-

hello, colleagues, 
since there's been a seminar on RNE 2015 I'd like to share the links and the photos/here you are...

http://4ege.ru/angliyskiy/5647-demoversiya-ege-2015-po-angliyskomu-yazyku.html--- демо версия егэ 2015

https://yadi.sk/d/aFnrK70ncKJpU----the presentation on oral part of the exam-презентация к вебинару В.Н.Симкин 27 октября 2014






*****************************************************************************

October 29- this is the way we "construct an English sentence-we learn the correct word order-
 I am the subject, Alex is the predicate-we make an unbreakable pair, 





then comes Julia as a part of predicative(have got, can swim), 













Kirill is an auxiliary verb to help with questions, and Nastya is a special question word ....watch  live grammar in persons:







*****************************************
October 29---some entries from the class "An ideal house" (form 7) -we draw and describe our dream-an ideal house:





*************************************

October 22nd
dear colleagues, these are the pics from our seminar to keep a good memory of our professional talk and exchange of opinions.
best of luck, NA


*******************************************************
 October 5 -2014
dear colleagues,





there's an episode (why we sleep in class) I'd like you to watch and take with a pinch of salt. .

HAPPY TEACHERS" DAY to everyone and all! 


**********************************************************
19 September 2014
dear colleagues,
since there was a chance to swap our experience in resultative preparations for RNE 2014, I dare to reveal my Power Point Presentaion 
here is the link (in the right corner of the front page== RNE 2014 analysis)

https://www.dropbox.com/s/zfbb47mpwds180m/RNE%202014.pptx?dl=0
 (ОШИБКИ ЕГЭ 2014)

it  may help in your analysis of the past exam to avoid some "traps".
and...there are pics from the traditional autumn teacher's reading, evidently devoted to the state policy in our regional education and the tendencies of the new academic year.
best of luck, Nina Galdina






31st August 2014 
dear colleagues,
the new academic year is starting. to sum up the results and to project the future, we had a traditional meeting of ETeachers,  watch the materials and PPPresentations on the Regional Institute bloc, like this:


№ п/п
Название
Автор
Файл
1
Открытие работы секции. «Актуальные вопросы преподавания гуманитарных предметов в условиях перехода на ФГОС ООО»
Приходько Е.В., методист кафедры гуманитарных и художественно-эстетических дисциплин КРИПКиПРО
http://ipk.kuz-edu.ru/images/stories/arhiv.jpg
2
Методика подготовки обучающихся к ЕГЭ и типичные ошибки учителей и учеников
Галдина Н.А., учитель английского языка МБОУ «Гимназия № 21» г. Кемерово,
Кретова Н.С., учитель английского языка МБОУ «Гимназия № 21» г. Кемерово
http://ipk.kuz-edu.ru/images/stories/screenshoto-2.png
3
Использование технологии продуктивного чтения при обучении английскому языку
Морозова Л.Ю., учитель английского языка МБОУ «СОШ № 97» г. Кемерово
http://ipk.kuz-edu.ru/images/stories/screenshoto-2.png
4
«К вопросу об особенностях организации внеурочной деятельности в основной школе»
Фадеева О.М., учитель английского языка МБОУ «Новостроевская СОШ» Кемеровского муниципального района,
Сасько Т.А., учитель английского языка «Березовская СОШ» Кемеровского муниципального района
http://ipk.kuz-edu.ru/images/stories/screenshoto-2.png

February-March  2014 -a hard period of learning, practising, exchanging teaching experience at  master classes.

this time i'am sharing some educative posters which one can easily use as a supplementary material for debating, illustrating and reconsidering the priorities in contemporary teaching EFL.









*********************************


Dear colleagues,  here are the promised videos we  watched in our practical class on November 14 while sharing teaching experience.    and the link to PPPresentation "Алгоритм работы"  https://www.dropbox.com/s/we3lzmjverc0nnp/algoritm%20raboty.pptx


10 октября в гимназии прошёл  семинар для учителей английского и немецкого языков «Организация  работы с одарёнными детьми на уроках иностранного языка и во  внеурочной деятельности».
Кретова Надежда Степановна и Галдина Нина Александровна поделились с участниками семинара своими находками в исследовательской деятельности и олимпиадном движении.






27.03.2013 The news from the school site




26 марта 2013 года в МБОУ «Гимназия № 21» г.Кемерово состоялась научно-практическая конференция учителей «Блогообразование: итоги и перспективы».

В работе конференции приняли участие 30 человек. Конференция работала по секциям:

  1. Блог в деятельности учителя английского языка.
  2. Блог в деятельности учителя начальных классов.
  3. Блог в деятельности учителей гуманитарного и естественно-математического циклов.

Пленарное выступление было посвящено обсуждению вопросов: ИКТ-компетентности учителя, формирования и развития инновационной культуры педагога через использование профессиональных блогов, типологии и функциональных возможностей блогов, создания и ведения блогов учителями гимназии.






 


















  ****************************



1st  March 2013
 Dear colleagues, 
this page is for you and me, for those who enjoy teaching English and who would like to share personal experience and love to their occupation. let's start with a witty line:
"IN ANY JOB THAT MUST BE DONE THERE IS AN ELEMENT OF FUN" (Mary Poppins)
Here are the pics of our last teaching seminar  "Sitting the state exams"and the presentation to follow quite soon.


7 февраля 2013 года в гимназии прошел областной проблемно-ориентированный семинар для учителей английского, немецкого и французского языков «Система подготовки обучающихся к ГИА по иностранному языку».
В работе семинара приняли участие 92 учителя из городов и районов Кемеровской области.
Мастер-классы дали учителя  гимназии:
Бочарова Галина Анатольевна,
Брылёва Оксана Сергеевна,
Галдина Нина Александровна,
Кретова Надежда Степановна,
Умнова Елена Борисовна,
Юрченко Оксана Алексеевна.






Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.